techne marseille

I.C.A.S.

(scroll down for English version)

Les RIAM font partie du réseaux I.C.A.S.

I.C.A.S. – International Cities of Advanced Sound – est un réseau international d’organismes indépendants œuvrant dans
le domaine des cultures sonores, musicales et des arts connexes.

I.C.A.S. est un réseau global d’organisations indépendantes à but non lucratif, dédié aux cultures musicales prospectives, à la musique et à leur relation avec les arts. Le réseau I.C.A.S. est en structuration et organise depuis 2007 des workshops qui réunissent toutes les structures membres à l’occasion des festivals que celles- ci organisent. Tous les membres d’I.C.A.S. organisent depuis des années des festivals et événements avec une approche originale, développant chacun une identité basée sur des connexions fortes avec les contextes locaux.

I.C.A.S. défend la valeur culturelle de la musique et de la création sonore dans ses formes spécifiques et dans la façon multidisciplinaire q’elle a de s’étendre et de se mélanger à d’autres pratiques culturelles. A l’opposé du commerce de la musique industrielle, les membres de I.C.A.S. adoptent des critères et paramètres différents pour mesurer le succès de leurs initiatives, qui favorisent la qualité, la réflexion critique, l’innovation et l’échange, plutôt que les acquis financiers.

En réfléchissant à la façon dont s’agence la création sonore contemporaine aussi bien esthétiquement que socialement, dans un contexte de transformation des outils liés aux technologies digitales, les structures membres cherchent à sensibiliser et trouver des soutiens pour l’expérimentation et l’expérience des cultures sonores et musicales.
Les membres de I.C.A.S. envisagent leurs activités de programmation et commissariat comme une force créa- tive engagée dans un dialogue permanent entre artistes, producteurs, critiques et public, cherchant à favoriser la création indépendante. Son approche multidisciplinaire engage le réseau I.C.A.S. dans la construction de ponts entre les disciplines artistiques, les champs culturels, les scènes et les genres avec un regard particulier sur la création d’échanges entre les traditions musicales académiques, la musique expérimentale et la culture pop, ainsi qu’entre les arts et la technologie.

L’objectif de ce réseau est de créer un dialogue, un échange de connaissances et une mutualisation des ressources. Il s’agit de mettre au centre les notions de communauté et collaboration plutôt que de compétition entre des opérateurs culturels.

I.C.A.S. fonctionne comme une plate-forme créative pour les nouvelles modalités d’action culturelle à l’échelle globale, stimulant ses membres à une permanente réinvention, questionnement et prise de risques. Son objectif à long terme est de soutenir ses membres dans la construction d’infrastructures pour la promotion, le soutien et le financement des cultures sonores expérimentales dans leurs contextes spécifiques.

I.C.A.S. cherche à créer des liens consistants entre les différentes structures et lieux pour développer une forme positive de globalisation qui relie contextes locaux et l’émergence des nouveaux talents dans un réseau international.

Les activités menées par les membres de I.C.A.S. dans leurs festivals et événements incluent concerts, performances, commandes, expositions, projets interactifs, workshops éducatifs, conférences, présentations, débats, publications et espaces informels pour l’échange de connaissances.

I.C.A.S. organise annuellement des rencontres et workshops pour définir les directions, les objectifs et les actions du réseau. Cette plate-forme cherche aussi à sensibiliser les différents décideurs politiques, économiques et culturels.

www.icasnetwork.org

Les membres I.C.A.S.

Cimatics – Brussels
CTM – Berlin
Communikey – Boulder
CYNETART Festival – Dresden
Decibel Festival – Seattle
Dis-Patch Festival – Belgrade
Festival Pomladi – Ljubljana
Full Pull – Mälmo
FutureEverything – Manchester
Insomnia Festival – Tromsø
Les Siestes Electroniques – Toulouse
Musikprotokoll – Graz
MUTEK – Montréal
MUTEK MX – Mexico City
MUTEK CL – Santiago
MUTEK AR – Buenos Aires
New Forms Festival – Vancouver
Numusic – Stavanger
Recombinant Media Labs – San Francisco
RIAM – Marseille
Rokolectiv Festival – Bucharest
Skanu Mezs – Riga
Sperm Festival – Prague
TodaysArt – The Hague
Ultrahang – Budapest
Unsound – Krakow

ICAS – INTERNATIONAL CITIES OF ADVANCED SOUND

All members of ICAS have spent years crafting unique festivals and events, each with its own identity grounded in strong local connections and context.

ICAS and its members uphold the cultural value of music and sound creation in both an absolute sense, and in the multifarious forms that meld music and sound with other cultural practices.

Unlike the mainstream music business, ICAS members adopt an alternative set of criteria to measure the success of their endeavors, which favors quality, critical reflection, innovation and exchange over profit.

Reflecting on the aesthetic and societal agency of contemporary sound creation against a backdrop of the transformation processes induced by digital technology, they wish to raise awareness and support for experimental and experiential sound and music cultures.

ICAS members understand their curatorial and organizational activities as a creative force that, engaged in a constant dialogue with artists, producers, critics and audience, constructively contributes to the development of artistically independent music and sound creation.

Using a palette of transdisciplinary approaches, ICAS member organizations actively engage in building bridges between art disciplines, cultural fields, scenes and genres with a special eye on fostering exchange between academic musical traditions, experimental music and pop (sub) cultures and between the arts and technology.

The ICAS network is an open structure that welcomes the participation of new members.

It aims to spark dialogue, knowledge exchange and mutual support amongst international organizations engaged with experimental sound cultures.

Thus it fosters community and collaboration instead of competition between cultural entrepreneurs.

ICAS functions as a creative platform for self-reflection and learning on a global level, calling on its members to constantly reinvent, question, inspire and challenge each other.

Its greater aim is to support its members in building-up sustainable infrastructures to support, promote and sponsor experimental and critical sound cultures within their specific localities and contexts.

ICAS is about consciously linking these structures and places to build a positive form of globalization that accords local contexts and emerging talent greater value within an international framework.

It seeks to realize the value of shared experience and knowledge, to develop collectively. It is based on the belief that this will result in even stronger sustainable structures for its respective members, ensuring their activities can continue to evolve.

Activities within the events and festivals organized by ICAS members include concerts, performances, commissioned work, exhibitions, participatory projects, educational workshops, conferences, presentations, panel discussions, publications and informal spaces for knowledge-sharing within and between fields.

Additionally ICAS organizes meetings and workshops to define the directions, aims and actions of the network.

ICAS serves as an interface to intensify dialogue between its members and the decision makers in cultural, political and economic fields.

The network meetings also serve to increase public awareness concerning the issues addressed by ICAS and its member organizations.

With their activities, ICAS and its member organizations specifically wish to promote:

- education
- knowledge exchange
- transcultural dialogue
- democratic values of experimental music (cultural diversity, openness, dialogue, process, participation)
- audience participation
- self determined work
- social practice
- emerging talent and local scenes
- artistic experiment, aesthetic and technological innovation, critical art practices
- research
- reflection and discourse
- dissemination and circulation of new ideas and art works
- fair business practice
- polycentricity